Beleef IJmuiden, ontdek Velsen: We doen het met elkaar!
Een avond van herkenning, ontdekking, banden versterken en het samen nastreven van gezamenlijke doelen. Tweehonderd mensen die allemaal belang hebben bij en bijdragen aan het op de kaart zetten van IJmuiden en Velsen verzamelden zich op Forteiland voor het jaarlijkse partnerevent van Citymarketing Velsen. Alle omstandigheden werkten mee om dit event tot een succes te maken. En dat werd het. De verbinding, de trots op de veelzijdigheid van de gemeente en het gevoel dat de doelstellingen door samenwerking gehaald en nog verder uitgebouwd kunnen worden, liep als een rode draad door de avond.
Het citymarketingevent was door overbekende omstandigheden al twee keer uitgesteld. In die tijd heeft citymarketing niet stilgezeten en er alles aan gedaan om toch die verbinding te creëren, behouden en versterken. Onder andere door events die wel binnen de coronamaatregelen pasten te organiseren. Voornamelijk gericht op bewoners en lokale ondernemers, twee van de drie citymarketingdoelgroepen. Ook werd de actie Ik koop lokaal opgestart en uitgebouwd. Het bleek dat Velsen daar een van de eersten mee was en een voorbeeld voor andere gemeenten. Het was ook een steun voor de lokale ondernemers en zorgde voor bewustwording van de consumenten. Deze actie zal dan ook voortgezet worden.
Fish Discovery Tour.
Voordat de talkshow Beleef IJmuiden, ontdek Velsen van start ging werden de aanwezigen onthaald door Noordzeevis uit IJmuiden, partner van Citymarketing Velsen. Op diverse locaties op Forteiland werden heerlijke visgerechten gepresenteerd. Seafood Waasdorp had een enorme pan paella met schaaldieren, De Dolfijn/Boerenroker serveerde diverse makreeksalades en had als ‘toetje’ gerookte zalm die smolt op de tong. IJmuiden Visonline trakteerde op kabeljauwhaasjes in mosterdsaus in de voormalige kapel van het fort waarvan alle netwerkers even stil werden. De mesheften van MCS bleken gewoon uit de Noordzee te komen en verrukkelijk. In de ruimte die ‘Gods Window’ wordt genoemd maakte de chef van Hokkai Kitchen sushi die goddelijk lekker was.
Samenwerken.
Tijdens de talkshow bleken er al stevige verbanden te zijn gelegd. Ondanks de bizarre tijd waarin het moeilijk was persoonlijke ontmoetingen te hebben. Mooi voorbeeld was de samenwerking tussen M’barek Ben Addi van LatinVillage Festival en Maarten Redeker. Redeker speelde het afgelopen jaar klaar Summer Park Sessions te organiseren en dat was een groot succes. Op woensdag 17 augustus, een paar dagen voor LatinVillage, worden de Velsen Village Sessions gehouden. Of zoals wethouder Jeroen Verwoort verwoordde: ‘Hoe tof is dát!’ Ook de zeven grootste meeting- en eventlocaties in Velsen gaan samenwerken om de locaties te promoten. Ineke van der Geest, bestuurslid van Citymarketing Velsen en eigenaar ActionPlanet sloeg de spijker op de kop met haar opmerking: ‘’Velsen wordt steeds meer een bestemming.’ Onder de noemer ‘IJmuiden maakt het’ werd nog eens extra benadrukt dat Velsen echt innovatief en duurzaam bezig is, onder andere met Techport en het uitstekende technische onderwijs. Jan Hinloopen sprak vol passie over het belang van voldoende stageplekken en deed een hartstochtelijke oproep aan de aanwezige ondernemers.
Mooie basis.
Citymarketeer Friso Huizinga kijkt met een goed gevoel terug op het citymarketingevent. ‘Het was een verbindende avond waarop meerdere partners zich hebben kunnen presenteren. Dat we eindelijk weer fysiek konden netwerken was ontzettend fijn en aan de energie te merken waren we daar ook hard aan toe. We hebben met elkaar een mooie basis gelegd voor een mooie zomer met veel activiteiten die laten zien wat we in IJmuiden en de gemeente Velsen allemaal te bieden hebben.’
De talkshow terugkijken kan hier.
Fotografie: Mattijs Kuiper