Citymarketing Velsen
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met stakeholders, partners en de gemeente Velsen aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats.
Andere doelstellingen zijn het aantrekken van bezoekers, het behouden van bewoners en bedrijven, het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder de bewoners en bedrijven en het versterken van activiteiten en verbinden van partners. De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven in Velsen.
Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl bestaat uit Bas Kuntz (voorzitter), Henriëtte van Westerhoven (secretaris), Jan Borst (penningmeester), Ineke van der Geest, Jan Hinloopen, Daniëlle Strating-Geijteman en Ruud Porck.
Meer weten? Mail naar bestuur@ijmuiden.nl.
Begroting 2025
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met de gemeente Velsen en 45 partners aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats. Andere doelstellingen zijn het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder bewoners en bedrijven en het verbinden en versterken van activiteiten van partners. Onze activiteiten richten zich op drie doelgroepen: bewoners, bedrijven en bezoekers.
Het verbinden van partners en aanjagen van bestaande campagnes, topevenementen, organisaties en bedrijvennetwerken die bijdragen aan het positieve imago blijft een van onze belangrijkste doelen. De verbindende kracht van Citymarketing wordt ingezet om de partners maximaal onder de aandacht te brengen van een groot publiek, waarbij co-creatie en co-financiering altijd randvoorwaarden zijn.
2025 wordt in alle opzichten een bijzonder jaar. Het is het laatste jaar waar in het Meerjarenplan Citymarketing Velsen 2021-2025 leidend is voor onze strategie en activiteiten. In 2024 hebben wij gesprekken gevoerd met onze partners over de periode 2025-2030. De resultaten van deze inspiratiesessies zijn verwerkt in een meerjarenvisie die wordt afgerond zodra de uitkomsten van de 2-meting naar de effecten van citymarketing bekend zijn (naar verwachting in het tweede kwartaal).
2025 is ook het jaar waarin PreSail/SAIL na tien jaar terugkeert in het Noordzeekanaalgebied. Deze evenementen bieden grote kansen om IJmuiden op de kaart te zetten en te laten zien wat onze veelzijdige gemeente te bieden heeft. Citymarketing is nauw betrokken bij de organisatie van zowel PreSail IJmond als SAIL Amsterdam, maar ook bij 150 jaar IJmuiden/Noordzeekanaal (in 2026). Hierdoor kunnen wij deze evenementen optimaal inzetten voor de positionering van IJmuiden en de gemeente Velsen als centrum van innovatieve maakindustrie, energietransitie en offshore wind.
In onze marketingstrategie staat ijmuiden.nl centraal. De website trekt meer dan 100.000 unieke bezoekers per jaar en is uitgegroeid tot de belangrijkste portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. IJmuiden.nl is tevens het merk van Citymarketing Velsen.
Jaarverslag 2024
Met trots presenteren wij het jaarverslag 2024 van Stichting Citymarketing Velsen. Sinds onze start in 2019 zetten we ons in om Velsen – en in het bijzonder IJmuiden – sterker op de kaart te zetten voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
Ook in 2024 hebben we met veel partners samengewerkt om het imago van onze veelzijdige gemeente te versterken en mensen te laten ontdekken wat Velsen allemaal te bieden heeft. Het afgelopen jaar stonden verbinden en samenwerken centraal. Met 44 partners werkten we aan projecten op het gebied van toerisme, innovatie, duurzaamheid en arbeidsmarktcommunicatie. Zo droegen we bij aan de ambitie om Velsen te positioneren als windhoofdstad van Nederland en eerste groene industriezone.
Onze campagnes en activiteiten waren goed zichtbaar in de regio én daarbuiten. Van IJmuiden.nl op de mouw van Telstar in een uitverkochte Johan Cruyff Arena tot social mediacampagnes, het Ontdek Magazine en een goedgevulde UITagenda: we zetten Velsen op de kaart met zowel statische als dynamische content. Ook begeleidden we werkgroepen in winkelgebieden, organiseerden we netwerkevenementen en boden we ruimte aan nieuwe rondleidingen, bijvoorbeeld door de visafslag en de Zeesluis.
Daarnaast keken we vooruit. Samen met partners en stakeholders verzamelden we input voor onze nieuwe meerjarenstrategie richting 2030. Want hoe Velsen zich ontwikkelt bepaalt ook hoe wij ons verhaal blijven vertellen.
We danken alle partners, ondernemers en organisaties voor de samenwerking in 2024. We nodigen je uit om dit verslag te lezen en samen met ons verder te bouwen aan een zichtbaar, verbonden en aantrekkelijk Velsen.