Citymarketing Velsen
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met stakeholders, partners en de gemeente Velsen aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats.
Andere doelstellingen zijn het aantrekken van bezoekers, het behouden van bewoners en bedrijven, het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder de bewoners en bedrijven en het versterken van activiteiten en verbinden van partners. De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven in Velsen.
Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl bestaat uit Bas Kuntz (voorzitter), Henriëtte van Westerhoven (secretaris), Jan Borst (penningmeester), Ineke van der Geest, Jan Hinloopen en Ruud Porck.
Meer weten? Mail naar bestuur@ijmuiden.nl.
Begroting 2024
2024 is het laatste jaar waarin het Meerjarenplan Citymarketing Velsen 2021-2025 leidend is voor de strategie en activiteiten van Stichting Citymarketing Velsen. In de eerste maanden van het nieuwe jaar nodigen wij onze partners uit om mee te praten over de doelstellingen voor de periode 2025-2030. Belangrijke onderwerpen zijn de energietransitie, duurzaamheid, brede welvaart en ruimtegebruik in relatie tot toerisme en recreatie. Daarnaast bepalen we met elkaar hoe we grote publieksevenementen als PreSail IJmond/SAIL Amsterdam (2025) en 150 jaar IJmuiden/150 jaar Noordzeekanaal (2026) kunnen inzetten voor de positionering van IJmuiden en de gemeente Velsen als centrum van innovatieve maakindustrie, energietransitie en offshore wind.
In onze marketingstrategie voor 2024 staat ijmuiden.nl centraal. De website trekt meer dan 100.000 unieke bezoekers per jaar en is in korte tijd uitgegroeid tot de belangrijkste portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. Daarom verwijzen wij in alles wat we doen door naar ijmuiden.nl. Dit is tevens het merk van Citymarketing Velsen. Naast contentmarketing voor de online kanalen brengen we in 2024 één editie van het (papieren) magazine Ontdek Velsen uit. Deze wordt huis aan huis verspreid door vrijwilligers van KWF Kankerbestrijding afdeling Velsen.
Zes maanden per jaar staan de belangrijkste thema’s van citymarketing centraal: Koop lokaal, Noordzeevis uit IJmuiden, IJmuiden Rauw aan Zee, Natuur, recreatie & evenementen, Cultuur en IJmuiden maakt het. Dit doen we met een duidelijke doelgroepbepaling en volgens een vast (marketing)format met een promotievideo, verhalen waarin bewoners, bedrijven en bezoekers centraal staan en zichtbaarheid in de openbare ruimte.
Jaarverslag 2023
Citymarketing is in vijf jaar uitgegroeid tot de belangrijkste verbinder in Velsen. Waar het kan, knopen we dingen aan elkaar. Dat komt door onze overtuiging dat elke organisatie een bijdrage levert aan prettig wonen, werken en recreëren. Door campagnes en activiteiten samen op te pakken, ontstaat impact en zijn we steeds beter zichtbaar in de Metropoolregio Amsterdam.
In 2023 hadden we 42 partners waarmee we samenwerkten om onze doelstellingen te realiseren. Op het gebied van toerisme, maar ook op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Van arbeidsmarktcommunicatie, stage lopen en opleiden voor werken in de techniek. De energietransitie biedt kansen die we samen moeten benutten. Alleen dan groeien we uit tot windhoofdstad van Nederland, toegangspoort van de wereld, draaischijf voor de visserij en eerste groene industriezone van Nederland. Wij zijn trots dat wij daar met citymarketing een bijdrage aan kunnen leveren, maar ook dat we minstens twee studenten per jaar een plek kunnen bieden voor een meewerkstage (MBO) en afstudeerscriptie (HBO).
Velsen is meer dan industrie en het rauwe randje waar veel mensen ons van kennen. Wij verbazen ons nog bijna elke dag wat onze gemeente allemaal te bieden heeft. En dat valt niet alleen ons op. In 2023 eindigden we op de tweede plek van de verkiezing van Evenementengemeente van het Jaar en stonden we in de top vijf van blauw groene gemeenten. Dat is meteen een mooi bruggetje naar de natuur. Wie Velsen vanuit de lucht bekijkt, ziet een gemeente waar water en natuur altijd dichtbij zijn. Aan de ene kant de Noordzee, aan de andere kant Spaarnwoude. En daar tussenin een Nationaal Park en prachtige buitenplaatsen. De natuur biedt eindeloze mogelijkheden om te wandelen, te fietsen of het avontuur aan te gaan.
De verhalen over onze gemeente verdienen het om gehoord te worden. Daarom investeren wij volop in ijmuiden.nl, de website vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen waaraan dagelijks wordt gewerkt. We draaien campagnes op social media, op straat en Google. Werken samen met mediapartners en maken het Ontdek magazine, de City Guide en de toeristische plattegrond. We vullen de UITagenda en de led-borden in Velsen-Zuid en Santpoort. Het gevolg is dat lokale ondernemers en toeristische attracties steeds beter vindbaar zijn.