Citymarketing Velsen
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met stakeholders, partners en de gemeente Velsen aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats.
Andere doelstellingen zijn het aantrekken van bezoekers, het behouden van bewoners en bedrijven, het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder de bewoners en bedrijven en het versterken van activiteiten en verbinden van partners. De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven in Velsen.
Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl bestaat uit Bas Kuntz (voorzitter), Henriëtte van Westerhoven (secretaris), Jan Borst (penningmeester), Ineke van der Geest, Jan Hinloopen en Ruud Porck.
Meer weten? Mail naar bestuur@ijmuiden.nl.
Begroting 2025
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met de gemeente Velsen en 45 partners aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats. Andere doelstellingen zijn het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder bewoners en bedrijven en het verbinden en versterken van activiteiten van partners. Onze activiteiten richten zich op drie doelgroepen: bewoners, bedrijven en bezoekers.
Het verbinden van partners en aanjagen van bestaande campagnes, topevenementen, organisaties en bedrijvennetwerken die bijdragen aan het positieve imago blijft een van onze belangrijkste doelen. De verbindende kracht van Citymarketing wordt ingezet om de partners maximaal onder de aandacht te brengen van een groot publiek, waarbij co-creatie en co-financiering altijd randvoorwaarden zijn.
2025 wordt in alle opzichten een bijzonder jaar. Het is het laatste jaar waar in het Meerjarenplan Citymarketing Velsen 2021-2025 leidend is voor onze strategie en activiteiten. In 2024 hebben wij gesprekken gevoerd met onze partners over de periode 2025-2030. De resultaten van deze inspiratiesessies zijn verwerkt in een meerjarenvisie die wordt afgerond zodra de uitkomsten van de 2-meting naar de effecten van citymarketing bekend zijn (naar verwachting in het tweede kwartaal).
2025 is ook het jaar waarin PreSail/SAIL na tien jaar terugkeert in het Noordzeekanaalgebied. Deze evenementen bieden grote kansen om IJmuiden op de kaart te zetten en te laten zien wat onze veelzijdige gemeente te bieden heeft. Citymarketing is nauw betrokken bij de organisatie van zowel PreSail IJmond als SAIL Amsterdam, maar ook bij 150 jaar IJmuiden/Noordzeekanaal (in 2026). Hierdoor kunnen wij deze evenementen optimaal inzetten voor de positionering van IJmuiden en de gemeente Velsen als centrum van innovatieve maakindustrie, energietransitie en offshore wind.
In onze marketingstrategie staat ijmuiden.nl centraal. De website trekt meer dan 100.000 unieke bezoekers per jaar en is uitgegroeid tot de belangrijkste portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. IJmuiden.nl is tevens het merk van Citymarketing Velsen.
Jaarverslag 2023
Citymarketing is in vijf jaar uitgegroeid tot de belangrijkste verbinder in Velsen. Waar het kan, knopen we dingen aan elkaar. Dat komt door onze overtuiging dat elke organisatie een bijdrage levert aan prettig wonen, werken en recreëren. Door campagnes en activiteiten samen op te pakken, ontstaat impact en zijn we steeds beter zichtbaar in de Metropoolregio Amsterdam.
In 2023 hadden we 42 partners waarmee we samenwerkten om onze doelstellingen te realiseren. Op het gebied van toerisme, maar ook op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Van arbeidsmarktcommunicatie, stage lopen en opleiden voor werken in de techniek. De energietransitie biedt kansen die we samen moeten benutten. Alleen dan groeien we uit tot windhoofdstad van Nederland, toegangspoort van de wereld, draaischijf voor de visserij en eerste groene industriezone van Nederland. Wij zijn trots dat wij daar met citymarketing een bijdrage aan kunnen leveren, maar ook dat we minstens twee studenten per jaar een plek kunnen bieden voor een meewerkstage (MBO) en afstudeerscriptie (HBO).
Velsen is meer dan industrie en het rauwe randje waar veel mensen ons van kennen. Wij verbazen ons nog bijna elke dag wat onze gemeente allemaal te bieden heeft. En dat valt niet alleen ons op. In 2023 eindigden we op de tweede plek van de verkiezing van Evenementengemeente van het Jaar en stonden we in de top vijf van blauw groene gemeenten. Dat is meteen een mooi bruggetje naar de natuur. Wie Velsen vanuit de lucht bekijkt, ziet een gemeente waar water en natuur altijd dichtbij zijn. Aan de ene kant de Noordzee, aan de andere kant Spaarnwoude. En daar tussenin een Nationaal Park en prachtige buitenplaatsen. De natuur biedt eindeloze mogelijkheden om te wandelen, te fietsen of het avontuur aan te gaan.
De verhalen over onze gemeente verdienen het om gehoord te worden. Daarom investeren wij volop in ijmuiden.nl, de website vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen waaraan dagelijks wordt gewerkt. We draaien campagnes op social media, op straat en Google. Werken samen met mediapartners en maken het Ontdek magazine, de City Guide en de toeristische plattegrond. We vullen de UITagenda en de led-borden in Velsen-Zuid en Santpoort. Het gevolg is dat lokale ondernemers en toeristische attracties steeds beter vindbaar zijn.