Citymarketing Velsen
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met stakeholders, partners en de gemeente Velsen aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats.
Andere doelstellingen zijn het aantrekken van bezoekers, het behouden van bewoners en bedrijven, het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder de bewoners en bedrijven en het versterken van activiteiten en verbinden van partners. De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven in Velsen.
Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl bestaat uit Bas Kuntz (voorzitter), Henriëtte van Westerhoven (secretaris), Jan Borst (penningmeester), Ineke van der Geest, Jan Hinloopen en Ruud Porck.
Meer weten? Mail naar bestuur@ijmuiden.nl.
Begroting 2023
Het meerjarenplan Citymarketing Velsen 2021-2025 is leidend voor de strategie en activiteiten van Stichting Citymarketing Velsen. Mede door de coronacrisis en nieuwe inzichten hebben wij het activiteitenplan op enkele onderdelen aangepast. Deze staan vermeld in de toelichting op de begroting voor 2023. Voor het overige verwijzen wij naar het meerjarenplan.
De begroting is hoger dan in 2022 omdat wij meer inkomsten van partners verwachten. Voor het uitvoeren van onze activiteiten hebben wij – net als de voorgaande twee jaren – 150.000 euro subsidie aangevraagd bij de gemeente Velsen. Onze eigen inkomsten zijn begroot op 75.000 euro. De activiteiten van citymarketing vinden altijd plaats in samenwerking met partners en op basis van co-financiering. Doel is om het aantal betaalde partnerships in 2023 uit te breiden tot 15.
In onze marketingstrategie staat ijmuiden.nl centraal. De website trekt meer dan 100.000 unieke bezoekers per jaar en is in korte tijd uitgegroeid tot belangrijkste portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. Daarom verwijzen wij in alles wat we doen door naar ijmuiden.nl. Dit is tevens het merk van Citymarketing Velsen.
Zes maanden per jaar richten wij de spotlights op de belangrijkste thema’s (en partners) van Citymarketing Velsen: Koop lokaal, Noordzeevis uit IJmuiden, IJmuiden Rauw aan Zee, Natuur, recreatie en evenementen, Cultuur en IJmuiden maakt het. Na een pauze van twee jaar door corona maken we in 2023 weer budget vrij voor guerrillamarketing.
We maken ook werk van de positionering van de Techport-regio en de profilering van IJmuiden als centrum van de innovatieve maakindustrie, energietransitie en offshore wind. Daarnaast gaan we door met gezamenlijke campagnes voor werken, opleiden en stages. In het nieuw jaar wordt de samenwerking met de Topevenementen verder geïntensiveerd en ondersteunen wij de grootste vergader- en congreslocaties bij de promotie van IJmuiden als aantrekkelijke bestemming voor de zakelijke bezoeker.
Jaarverslag 2022
Na twee coronajaren ging het land vanaf februari 2022 weer open. Na het opheffen van de maatregelen kon alles weer en dat was te merken ook. Alsof we uit een winterslaap kwamen en in de vijfde versnelling ‘los’ gingen. Voor ons betekende dat dat we volop aan de slag konden met de activiteiten uit het meerjarenplan. De online marketingstrategie werd aangescherpt en meer gericht op de doelgroepen, de banden met onze partners werden aangehaald en we grepen alle mogelijkheden aan om IJmuiden en Velsen op de kaart te zetten.
In 2022 groeide het online bereik van Citymarketing Velsen naar een recordhoogte. De website ijmuiden.nl was met 320.000 pageviews dé portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. De groei van onze social mediakanalen zette ook door, mede door de influencertrips en persreizen die wij in dit jaar organiseerden. Tijdens onze themamaanden zetten we de belangrijkste onderwerpen en partners van citymarketing in de spotlights. Daarnaast hebben wij Techport en AYOP ondersteund bij het bekender maken van hun rol in de energietransitie.
De samenwerking met de zeven grootste meeting & adventure locaties werd geïntensiveerd en in de laatste maanden van 2022 werd in nauw overleg met Culturele Stichting Velser Gemeenschap gewerkt aan een cultuurpagina in de Jutter/de Hofgeest die in januari van start ging.
Het belangrijkste feit op financieel gebied deed zich in het najaar voor: de gemeenteraad van Velsen sprak unaniem vertrouwen uit in citymarketing door de subsidie in ieder geval tot en met 2026 structureel in de begroting op te nemen. Ook het bedrijfsleven ziet het belang van citymarketing. Tijdens het citymarketingevent in november zetten 30 bedrijven en organisaties hun handtekening onder een partnerovereenkomst.