Citymarketing Velsen
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met stakeholders, partners en de gemeente Velsen aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats.
Andere doelstellingen zijn het aantrekken van bezoekers, het behouden van bewoners en bedrijven, het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder de bewoners en bedrijven en het versterken van activiteiten en verbinden van partners. De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven in Velsen.
Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl bestaat uit Bas Kuntz (voorzitter), Henriëtte van Westerhoven (secretaris), Jan Borst (penningmeester), Ineke van der Geest, Jan Hinloopen, Daniëlle Strating-Geijteman en Ruud Porck.
Meer weten? Mail naar bestuur@ijmuiden.nl.
Meerjarenplan 2026-2030
Citymarketing Velsen is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot het platform waar ondernemers, culturele instellingen, evenementen, maatschappelijke organisaties en de gemeente elkaar vinden. Het nieuwe meerjarenplan bouwt voort op die verbindende basis, maar zet tegelijkertijd meer in op impact en focus. De nadruk ligt op activiteiten die de meeste waarde opleveren en waarin samenwerken centraal staat.
Het plan richt zich net als de afgelopen jaren op drie doelgroepen. Voor bewoners wordt de campagne Ontdek Velsen verder uitgebouwd. Daarmee wil Citymarketing trots onder inwoners vergroten en laten zien hoe veelzijdig de gemeente Velsen is: van strand en duinen tot evenementen en cultureel erfgoed.
Voor bedrijven vervult de stichting een brugfunctie tussen bedrijven, overheden en onderwijs. Citymarketing Velsen biedt een platform aan strategische partners als Port of Energy, Techport en AYOP. Thema’s als innovatie en duurzame visserij worden onder de aandacht gebracht, met als doel de economische positie van Velsen verder te versterken.
Via het merk IJmuiden Rauw aan Zee wordt de stoere identiteit van de havenstad benadrukt bij bezoekers van Velsen, terwijl tegelijkertijd ook andere kernen en attracties zoals Spaarnwoude Park en de buitenplaatsen meer in beeld komen. Ook zakelijk toerisme krijgt extra aandacht via IJmuiden Meeting & Adventure, een samenwerking tussen de acht grootste congreslocaties in Velsen.
Citymarketing Velsen werkt samen met 45 partners en sluit aan bij bredere regionale ambities. Ook de koppeling met duurzaamheid, inclusie en brede welvaart is belangrijk. Daarmee draagt Citymarketing Velsen niet alleen bij aan promotie, maar ook aan maatschappelijke doelen.
De resultaten van de afgelopen jaren onderstrepen het belang van een gezamenlijke aanpak. Zo groeide de bekendheid van IJmuiden onder Amsterdammers fors, steeg de economische waarde van toerisme naar 99 miljoen euro per jaar en worden lokale festivals en dorpsfeesten steeds sterker ingezet voor profilering van onze veelzijdige gemeente. In 2026 is Citymarketing Velsen verantwoordelijk voor de promotie van 150 jaar IJmuiden en het Noordzeekanaal.
Het Meerjarenplan 2026-2030 bevat heldere doelstellingen, waaronder het verbeteren van het imago, het vergroten van trots onder de inwoners, het verbinden van partners en het versterken van de economische spin-off. Daarbij blijft IJmuiden.nl het centrale platform waar bewoners, bezoekers en bedrijven alles vinden over wonen, werken en recreëren in de gemeente Velsen.
Jaarverslag 2024
Met trots presenteren wij het jaarverslag 2024 van Stichting Citymarketing Velsen. Sinds onze start in 2019 zetten we ons in om Velsen – en in het bijzonder IJmuiden – sterker op de kaart te zetten voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
Ook in 2024 hebben we met veel partners samengewerkt om het imago van onze veelzijdige gemeente te versterken en mensen te laten ontdekken wat Velsen allemaal te bieden heeft. Het afgelopen jaar stonden verbinden en samenwerken centraal. Met 44 partners werkten we aan projecten op het gebied van toerisme, innovatie, duurzaamheid en arbeidsmarktcommunicatie. Zo droegen we bij aan de ambitie om Velsen te positioneren als windhoofdstad van Nederland en eerste groene industriezone.
Onze campagnes en activiteiten waren goed zichtbaar in de regio én daarbuiten. Van IJmuiden.nl op de mouw van Telstar in een uitverkochte Johan Cruyff Arena tot social mediacampagnes, het Ontdek Magazine en een goedgevulde UITagenda: we zetten Velsen op de kaart met zowel statische als dynamische content. Ook begeleidden we werkgroepen in winkelgebieden, organiseerden we netwerkevenementen en boden we ruimte aan nieuwe rondleidingen, bijvoorbeeld door de visafslag en de Zeesluis.
Daarnaast keken we vooruit. Samen met partners en stakeholders verzamelden we input voor onze nieuwe meerjarenstrategie richting 2030. Want hoe Velsen zich ontwikkelt bepaalt ook hoe wij ons verhaal blijven vertellen.
We danken alle partners, ondernemers en organisaties voor de samenwerking in 2024. We nodigen je uit om dit verslag te lezen en samen met ons verder te bouwen aan een zichtbaar, verbonden en aantrekkelijk Velsen.
