Citymarketing Velsen
Stichting Citymarketing Velsen werkt samen met stakeholders, partners en de gemeente Velsen aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van het imago van IJmuiden als aantrekkelijke vestigingslocatie (voor onder andere maakindustrie, offshore wind en visserij), als unieke, rauwe bezoeklocatie en als aantrekkelijke woonplaats.
Andere doelstellingen zijn het aantrekken van bezoekers, het behouden van bewoners en bedrijven, het vergroten van de economische spin-off, het vergroten van de trots onder de bewoners en bedrijven en het versterken van activiteiten en verbinden van partners. De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven in Velsen.
Het bestuur van Stichting Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl bestaat uit Bas Kuntz (voorzitter), Henriëtte van Westerhoven (secretaris), Jan Borst (penningmeester), Ineke van der Geest, Jan Hinloopen en Ruud Porck.
Meer weten? Mail naar bestuur@ijmuiden.nl.
Begroting 2024
2024 is het laatste jaar waarin het Meerjarenplan Citymarketing Velsen 2021-2025 leidend is voor de strategie en activiteiten van Stichting Citymarketing Velsen. In de eerste maanden van het nieuwe jaar nodigen wij onze partners uit om mee te praten over de doelstellingen voor de periode 2025-2030. Belangrijke onderwerpen zijn de energietransitie, duurzaamheid, brede welvaart en ruimtegebruik in relatie tot toerisme en recreatie. Daarnaast bepalen we met elkaar hoe we grote publieksevenementen als PreSail IJmond/SAIL Amsterdam (2025) en 150 jaar IJmuiden/150 jaar Noordzeekanaal (2026) kunnen inzetten voor de positionering van IJmuiden en de gemeente Velsen als centrum van innovatieve maakindustrie, energietransitie en offshore wind.
In onze marketingstrategie voor 2024 staat ijmuiden.nl centraal. De website trekt meer dan 100.000 unieke bezoekers per jaar en is in korte tijd uitgegroeid tot de belangrijkste portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. Daarom verwijzen wij in alles wat we doen door naar ijmuiden.nl. Dit is tevens het merk van Citymarketing Velsen. Naast contentmarketing voor de online kanalen brengen we in 2024 één editie van het (papieren) magazine Ontdek Velsen uit. Deze wordt huis aan huis verspreid door vrijwilligers van KWF Kankerbestrijding afdeling Velsen.
Zes maanden per jaar staan de belangrijkste thema’s van citymarketing centraal: Koop lokaal, Noordzeevis uit IJmuiden, IJmuiden Rauw aan Zee, Natuur, recreatie & evenementen, Cultuur en IJmuiden maakt het. Dit doen we met een duidelijke doelgroepbepaling en volgens een vast (marketing)format met een promotievideo, verhalen waarin bewoners, bedrijven en bezoekers centraal staan en zichtbaarheid in de openbare ruimte.
Jaarverslag 2022
Na twee coronajaren ging het land vanaf februari 2022 weer open. Na het opheffen van de maatregelen kon alles weer en dat was te merken ook. Alsof we uit een winterslaap kwamen en in de vijfde versnelling ‘los’ gingen. Voor ons betekende dat dat we volop aan de slag konden met de activiteiten uit het meerjarenplan. De online marketingstrategie werd aangescherpt en meer gericht op de doelgroepen, de banden met onze partners werden aangehaald en we grepen alle mogelijkheden aan om IJmuiden en Velsen op de kaart te zetten.
In 2022 groeide het online bereik van Citymarketing Velsen naar een recordhoogte. De website ijmuiden.nl was met 320.000 pageviews dé portal voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen. De groei van onze social mediakanalen zette ook door, mede door de influencertrips en persreizen die wij in dit jaar organiseerden. Tijdens onze themamaanden zetten we de belangrijkste onderwerpen en partners van citymarketing in de spotlights. Daarnaast hebben wij Techport en AYOP ondersteund bij het bekender maken van hun rol in de energietransitie.
De samenwerking met de zeven grootste meeting & adventure locaties werd geïntensiveerd en in de laatste maanden van 2022 werd in nauw overleg met Culturele Stichting Velser Gemeenschap gewerkt aan een cultuurpagina in de Jutter/de Hofgeest die in januari van start ging.
Het belangrijkste feit op financieel gebied deed zich in het najaar voor: de gemeenteraad van Velsen sprak unaniem vertrouwen uit in citymarketing door de subsidie in ieder geval tot en met 2026 structureel in de begroting op te nemen. Ook het bedrijfsleven ziet het belang van citymarketing. Tijdens het citymarketingevent in november zetten 30 bedrijven en organisaties hun handtekening onder een partnerovereenkomst.