Koffie van Kovi. Sociaal, duurzaam en lokaal

‘Kijk het begint natuurlijk allemaal met kwaliteit. Maar die hebben we goed op orde bij Kovi’, zegt Joost Rutte, oprichter van Kovi Koffiebranders; een sociaal ambachtelijke koffiebranderij. ‘Daarnaast draait het bij ons ook om het sociale, duurzame en lokale aspect. Om met dat laatste punt te beginnen; we branden onze koffie lokaal in de gemeente Velsen. En we verkopen de koffie met name ook aan lokale bedrijven en particulieren. Daarnaast hebben we een elektrische koffiebrander die door zonnepanelen op het dak voorzien wordt van stroom. Ook willen we in de toekomst een elektrische bakfiets aanschaffen, zodat we de bezorging, lokaal, met de fiets kunnen doen. En het sociale aspect vinden we ook erg belangrijk. We werken nauw samen met IJmondWerkt. Daar wordt onder andere de koffie verpakt door mensen die een uitdaging hebben op de arbeidsmarkt. Dat vinden we heel belangrijk.

Echte lokale koffiebrander.

Joost raakt niet uitgepraat over koffie. Hij weet er ook heel veel vanaf. ‘Ik heb van mijn passie mijn beroep gemaakt. Ik brandde al jarenlang koffie thuis. Ook deed ik dat voor vrienden, kennissen en een paar bedrijven. Toen ik in de coronaperiode steeds meer vraag kreeg naar mijn koffie heb ik besloten om er een echt bedrijf van te maken. In mijn vorige baan deed ik al vrij veel projecten die een sociaal karakter hadden. Dus ik wilde dat wel heel graag combineren met het branden van koffie. Kovi Koffiebranders was geboren. De naam Kovi is een verwijzing naar ‘koffie’ in verschillende Afrikaanse talen, maar ook met een knipoog naar Kofi Annan, oud secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Hij was een heel groot pleitbezorger voor het moderne sociaal ondernemerschap. De link was dus snel gelegd.’

Verder ontwikkelen.

‘Ik vond het natuurlijk wel spannend om voor mezelf te beginnen, maar ik vond het vooral ook heel erg leuk. Ik was al koffiebrander, maar ben me direct verder gaan ontwikkelen, als koffiebrander met trainingen en opleidingenDat merk je ook als Joost aan het woord is. Hij weet alles van de juiste temperatuur, de juiste luchtvochtigheid, de smaken en blends, de termen Arabica en Robusta en de juiste omstandigheden om koffie te branden. ‘Ik doe zaken met twee importeurs. Zij halen de koffie uit Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië. Deze importeurs kopen alleen ‘eerlijke’ koffiebessen in zodat ook aan die kant van de keten het duurzame en sociale gewaarborgd is. Wij verkopen de koffie nu met name via de webshop en via streekwinkels zoals Korenmolen De Zandhaas aan consumenten. Ook geef ik veel workshops en proeverijen. Bovendien kopen veel bedrijven al mijn koffie in. Ik merk dat bedrijven niet alleen gecharmeerd zijn van ambachtelijk gebrande koffie, maar ook van hoe ik sociaal onderneem. Dat geeft mij dan weer het gevoel dat ik op de goede weg ben. En dat ik de juiste keuze heb gemaakt.’

www.kovi.nl