Alleen maar lachende gezichten

Precies 55 jaar na de Summer of Love voelde het weer een beetje als toen. Als de zomer waarin alles kon en mocht. De afgelopen maanden konden we eindelijk weer zonder beperkingen samen een drankje drinken, dansen met vrienden en meezingen met de muziek. We deden dat op de meer dan 100 kleine en grote evenementen die in de gemeente Velsen plaatsvonden. De UITagenda was als vanouds gevuld met festivals, dorpsfeesten en andere activiteiten die voor verbinding en sociale cohesie zorgen.

400.000 bezoekers.

‘Wij schatten dat er de afgelopen maanden ruim 400.000 bezoekers hebben genoten van de evenementen in Velsen’, zegt citymarketeer Friso Huizinga. Het viel hem op dat de sfeer overal uitbundig was. ‘Iedereen had zin in een feestje. Dat is niet zo gek, want tussen het festivalseizoen van 2019 en 2022 zit drie jaar. We hebben het vaak over twee coronajaren, maar voor de evenementensector moet je er dus een jaar bij optellen. De organisatoren hebben het heel zwaar gehad en dan is het fijn dat je overal lachende gezichten ziet. Burgemeester Frank Dales zei in het voorjaar al dat hij blij was dat alle organisatoren er nog waren. Ik sluit mij daar bij aan, want voor sommigen was het echt een dubbeltje op z’n kant. Niet alleen door de coronamaatregelen, maar ook door de sterk gestegen kosten.’

Summer of Love.

Vanaf het voorjaar was er elk weekend iets te doen in Velsen. De Summer of Love werd afgetrapt met de Vissenloop IJmuiden en het Havenfestival IJmuiden, die allebei deelnemers- of bezoekersrecords braken. Daarna volgden succesvolle edities van Zomerfestival.IJmuiden, Dorpsfeest Santpoort en de festivals in de Velsen Valley. Het seizoen eindigde met de tweede editie van Summer Park Sessions, dat eveneens meer bezoekers trok. Tussendoor vonden er tientallen kleinere evenementen plaats waar ook veel publiek op af kwam. ‘De zomer van 2022 zal mij vooral bijblijven vanwege het mooie weer en de goede sfeer’, blikt wethouder Bram Diepstraten terug. Hij heeft onder meer evenementen in zijn portefeuille. ‘Bezoekers en organisatoren, maar ook de mensen die aan het werk waren hadden het zichtbaar naar hun zin. Het toont aan hoe belangrijk de evenementen zijn voor ons welzijn. We hebben het contact met elkaar zo gemist dat we het weer zijn gaan waarderen. Ik loop al een tijdje mee, maar zo’n uitbundige festivalzomer heb ik niet eerder meegemaakt.’ Lachend: ‘Nee, in de eerste Summer of Love (in 1967, red.) was ik nog niet geboren.’

Etalage van Velsen.

Citymarketing Velsen werkt samen met de grootste evenementen om IJmuiden en de gemeente Velsen op de kaart te zetten. ‘Door te laten zien wat we hier hebben willen wij festivalbezoekers verleiden nog een keer terug te komen voor een bezoek aan het strand, de haven of een andere bijzondere plek’, aldus Friso. ‘Wij zien de evenementen als de etalage van Velsen. Dat maakte het voor ons extra fijn dat alles weer kon. Inmiddels zijn we druk bezig met volgend seizoen en de jaren erna. Neem SAIL. Dat is over drie jaar. En meteen daarna vieren we dat IJmuiden en het Noordzeekanaalgebied 150 jaar bestaat. Het zijn evenementen die volop kansen bieden om onze veelzijdige gemeente bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Hopelijk zorgt het dan nog steeds voor lachende gezichten!’

Dit artikel is net als vele andere artikelen terug te lezen in het magazine Ontdek Velsen Nr. 10.