Volop zomer in Velsen Valley

De afgelopen weken was het volop zomer in de Velsen Valley in Spaarnwoude. Met voor de lokale cultuurmakers op woensdag 17 augustus de Velsen Valley Summer Sessions. Op deze woensdag werd het hoofdpodium door de organisatoren van Dance Valley, Dutch Valley en LatinVillage beschikbaar gesteld voor artiesten die in september optreden op de Summer Park Sessions in Velserbeek.

Backstagetour.

Naast Valley Village BV (de organisaties achter Dance Valley, Dutch Valley en LatinVillage), speelden OV IJmond, Spaarnwoude Geeft Energie, Spaarnwoude Park en Citymarketing Velsen een rol bij dit initiatief. Circa 400 omwonenden, raadsleden, cultuurmakers, lokale ondernemers en sponsoren konden op deze manier sfeer proeven. Ze kregen gele hesjes aan en gingen een backstage tour maken. Onder andere M’barek Ben Addi, zakelijk partner van het LatinVillage Festival, nam een groep mee. Hoe werkt de logistiek als je weet dat er bijvoorbeeld 7.000 bussen komen? Wat ervaren artiesten als zij op het hoofdpodium staan?

Met alles wordt rekening gehouden.

Iedereen was onder de indruk. De grootsheid van de organisatie is niet te bevatten. Van EHBO tot een compleet dienstdorp, van logistiek tot openbare orde en veiligheid, van vliegverkeer tot decibellen, van lichtshow tot niet te controleren wind. Die wind brengt soms decibellen daar waar de organisatie ze niet wil hebben. ‘Er is continu een omgevingsregisseur aan het monitoren. Overal staan geluidsmeters. Gaat er iets niet goed, dan krijgen de geluidsmensen direct het sein tot aanpassen’, legde M’barek Ben Addi uit.

Schoon.

Het immense, heuvelachtige terrein is opvallend schoon. Her een der een verdwaald sigarettenpeukje maar dat mag geen naam hebben als je nagaat hoeveel mensen tijdens Dance Valley en Dutch Valley hebben gefeest. Ineke van der Geest, letterlijk buurvrouw, ondernemer en voorzitter van Spaarnwoude geeft energie, zegt: ‘Dat komt ook doordat de plastic bekertjes weer ingeleverd moesten worden, anders moest je telkens een nieuwe kopen. Jaren geleden liepen we wel eens over een tapijt van plastic.’ Marije en Mirna zijn festivalliefhebbers en kijken hun ogen uit. ‘We vinden dit héél erg leuk!’, roepen ze in koor. ‘Backstage kunnen komen en alles bekijken zonder publiek. Wat zit er een enorme productie achter, wat komt er veel bij kijken!’

Foodmarket, drankjes en muziek.

Vervolgens gaat het hele gezelschap naar een enorme tent waar een food- en drinksmarket staat opgesteld van lokale ondernemers. Lekker veel vis natuurlijk, de ambassadeurs van Noordzeevis uit IJmuiden zetten hun beste beentje voor. Oesters waaronder je begraven wilt worden met een mooie cava van IJmuiden Vis Online, malse haring van Fish & Seafood Waasdorp en natuurlijk de IJmuider Kotterbal van Van Es Catering. De lange rij voor de foodtruck van Driehuizer Friethuis vond niemand een probleem en het netwerken ging gewoon door onder de muziek van onder andere DJ Good Old Dave. Heel bijzonder, en eigenlijk zoals het idee van dit zomerevent was ontstaan, was het optreden van de mensen van Summer Park Sessions. Een geweldig voorproefje van wat we 9, 10 en 11 september kunnen verwachten in Velserbeek. Wat het allerleukst werd gevonden, was dat iedereen met iedereen kletste, iedereen zich vermaakte en dat er weer fijne verbindingen werden gelegd.

IJmuiden-promotie op LatinVillage Festival.

De naar schatting 50.000 bezoekers van LatinVillage kwamen er deze zomer allemaal langs: het IJmuiden-strandje met ligbedjes en danseressen. Het ging om een gezamenlijke promotieactie van Citymarketing Velsen | .ijmuiden en de organisatie achter het tweedaagse festival in de Velsen Valley. De bekende IJmuiden-letters waren door Reprogilde magenta ‘gewrapt’. Dit is de huisstijlkleur van LatinVillage. Op het terrein stonden ook ledschermen waarop beelden van IJmuiden aan Zee te zien waren. De actie was bedoeld om festivalbezoekers te verleiden nog een keer terug te komen naar IJmuiden en de gemeente Velsen. Zie ook ijmuiden.nl/bezoeken.

Foto’s: Michel van Bergen