Visveiling IJmuiden

Joury Groen werkt al 20 jaar in het veilingpand aan de Halkade in IJmuiden. Sinds enige tijd is hij bedrijfsleider in de afslag. Gestart in de factorij waar zijn vader leiding gaf, is hij na zeven jaar overgestapt naar de veiling. Daar heeft hij alle facetten van het werk onder de knie gekregen. Joury Groen: ‘In de ontwikkeling van de veiling zit vooruitgang die doorgaat en mij uitdaagt. Ik ben echt nieuwsgierig naar wat er komen gaat’.

De Hollandse Visveiling IJmuiden verwerkte het ­afgelopen jaar zestien miljoen kilo vis. Dat doet ze met ­zeven vaste krachten en één of twee uitzendkrachten, die er ook bijna elke dag zijn. Joury vertelt dat hij werkt met een heel trouwe ploeg die altijd paraat staat. Het team is onlangs verjongd en ik heb er een nieuwe kracht bij. Ik ben nu bezig hem het vak van ‘mijnen’ te leren. ­Leren afslaan en ­verkopen kost gewoon veel tijd, omdat je er een gevoel bij moet ontwikkelen.’

Allrounder.

‘Op een gegeven moment zochten ze bij de veiling een toewijzer die afstapelt, dus de verkochte vis in kisten bij elkaar zet met kaartjes met de ­gegevens van de kopers en de vis erop. Mijn vader had ­contacten in die veilingwereld en heeft mij daarvoor ongevraagd opgegeven. Daar ben ik hem nog dankbaar voor’, zegt Joury met een brede glimlach. Joury kreeg ook schoonmaakwerkzaamheden en administratie. Weer later werd hem ­gevraagd te gaan mijnen. Hij is een allrounder.

Het spel met de klok.

Een veilingklok is vandaag de dag een beeldscherm met daarin een weergave van de klok, omringd door informatievakken over onder meer de boten met hun aanvoer van de dag, de laatst betaalde prijzen en zelfs informatie van afslagen uit Nederland en Denemarken. De verkoop gaat digitaal, maar de veilingmeester begeleidt dat mondeling. Joury: ‘Ik roep elk lot bij de soort per boot om via de microfoon. Te beginnen bij tong, dan tarbot, schol en bijvis.’ Hij legt uit dat hij hulp heeft van het internet verkoopveilsysteem Pefa, dat de laatste prijzen van hetzelfde artikel weergeeft. ‘Maar het begint toch altijd bij jezelf’, zegt hij. ‘En daarom houd ik prijsschommelingen ook handmatig bij, want je hebt te maken met stijgende en dalende prijzen, verschillende kwaliteiten en geruchten om je heen. Met ondersteuning van het verkoopsysteem ga ik uiteindelijk op mijn gevoel af.’

Visveiling IJmuiden

Hoge kwaliteit en supervers.

De Hollandse Visveiling IJmuiden levert verse en ­superverse vis. A-kwaliteit is verse vis; op zee goed in het ijs gehouden. E-kwaliteit met de E van Extra, is ­supervers. Dat komt veelal van kleine bootjes, die slechts één of enkele dagen op zee zijn geweest.

‘De kwaliteitsbeoordeling is een taak die we erbij ­hebben gekregen. Eerst deed het door de visserij ­betaalde Productschap de keuring, toen is het naar de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) gegaan en tegenwoordig moeten de afslagen het zelf doen met een steekproefsgewijze rol voor de NVWA.’ Joury heeft met zijn collega’s een cursus kwaliteits­beoordeling gevolgd. ‘Kwaliteit herken je aan geur en uiterlijk. In de kieuwen kun je ruiken of de vis vers of muf is. Aan het uiterlijk kun je zien of het slijm helder is, er geen kale plekken op zitten en de kieuwen niet al donker maar juist helderrood zijn; de vis hoort stijf te zijn, dus niet slap.’

Kersverse bedrijfsleider.

Informatie verzamelen en op de site zetten, de markt volgen, de klok bedienen, het sjouwwerk van de ­toe­wijzing uitvoeren, de administratie afwikkelen, de besommingsbrieven voor de vissers opstellen, de ­eventuele klachten afhandelen en tot slot ‘met de slang in de hand ouderwets spuiten’ om de hal weer spic en span te maken, Joury doet het allemaal.

En de toekomst? ‘Ik wil graag dat alle partijen tevreden zijn. Ik wil wat meemaken, een verandering. Misschien is dat mijn ambitie wel. Dat ik denk: het kan anders, het kan beter.’

www.noordzeevisuit-ijmuiden.nl

Deel dit bericht via: