Samen het nieuwe jaar in
Citymarketing Velsen | ijmuiden.nl gaat het nieuwe jaar in met een groot aantal nieuwe partners. Allemaal bedrijven en organisaties die het belangrijk vinden om samen te bouwen aan het positieve imago van IJmuiden en te laten zien wat we in de gemeente Velsen te bieden hebben voor bewoners, bedrijven en bezoekers. Tijdens een drukbezocht citymarketingevent in Stadsschouwburg & Filmtheater Velsen werden maar liefst 26 handtekening gezet, een aantal waar het bestuur van Citymarketing Velsen uiteraard erg blij mee is.
Na de opening door voorzitter Bas Kuntz blikte citymarketeer Friso Huizinga in zijn presentatie terug op 2022. In een jaar ‘waarin alles weer kon’ werden veel partijen met elkaar verbonden, zoals de Vissenloop en de winkeliers in het centrum van IJmuiden. Dankzij die samenwerking leverde de loop, die in het teken stond van de opening van Zeesluis IJmuiden, een recordbedrag op voor KWF Kankerbestrijding en deden er meer wandelaars mee dan ooit. Achter de schermen werkte citymarketing ook samen met de grootste evenementen in Velsen, zoals Zomerfestival IJmuiden, de festivals in de Velsen Valley en Dorpsfeest Santpoort. Voor de doelgroep bewoners werd ook een bijdrage geleverd aan de Grote Velsen Quiz, de intocht van Sinterklaas in IJmuiden en de speelgoedinzameling voor kinderen die in armoede leven.
In 2022 verscheen het Ontdek Magazine twee keer, werd een nieuwe city guide gelanceerd en groeide het online bereik sterker dan verwacht. Het aantal pageviews op ijmuiden.nl komt dit jaar ruim boven de 300.000, vertelde Friso. De online UITagenda wordt ook steeds populairder en daar profiteert de hele culturele sector in Velsen van mee. Voor de doelgroep bedrijven werd de Koop lokaal-campagne voortgezet en samen met Duurzaam Velsen en GreenBizz IJmond werden speciale bordjes gemaakt voor winkeliers en horecaondernemers die de deur dicht houden om energie te besparen.
Komend jaar zet Citymarketing Velsen weer in op impactvolle campagnes en activiteiten waarbij vrijwel altijd wordt samengewerkt met een of meerdere partners. Want, zo is de stellige overtuiging van Friso, ‘je stad promoten kun je niet alleen, dat lukt alleen met z’n allen’. Bewoners en bedrijven moeten trotser worden op wat we hebben en wat ons uniek maakt: centrum van innovatieve maak- en onderhoudsindustrie, hoofdstad van offshore wind, mooiste technieklokaal van Nederland en unieke, rauwe bezoeklocatie (ook voor de zakelijke bezoeker). Dat de gemeenteraad van Velsen de subsidie voor citymarketing vorige maand ‘structureel’ heeft gemaakt, zorgt voor vertrouwen en stabiliteit, zei Friso toen het over de financiën ging. Dat bedrijven en organisaties ruim een derde van de begroting voor hun rekening nemen, geeft een extra boost om met de doelstellingen van Citymarketing Velsen aan de slag te gaan.
Het tweede deel van het programma bestond uit een talkshow die inzoomde op de belangrijkste citymarketingthema’s. De interviews werden gedaan door de bestuursleden zelf. René Hoogenboom, voorzitter van BIZ Centrum IJmuiden, was vol lof over de samenwerking. ‘Citymarketing heeft ons in contact gebracht met de Vissenloop en het Sint Nicolaas Comité. Beide evenementen hebben alle verwachtingen overtroffen. Onvoorstelbaar hoeveel mensen er die dagen in IJmuiden waren. Dan kan je als voorzitter alleen maar lachen en genieten.’ Peter de Bie, eigenaar van het duurzaamste strandpaviljoen van Nederland, Beach Inn, vertelde dat hij IJmuiden aan Zee als geboren Haarlemmer in zijn hart heeft gesloten. ‘Ik zou niet meer ergens anders willen wonen. Je hebt hier de zee, de duinen, de havens en de sluizen. Fantastisch toch?’
Boswachter Eveline Blok van Natuurmonumenten vertelde over haar favoriete plek: bij Duin & Kruidberg het Nationaal Park in. ‘In de 5 kilometer tot aan de kust verandert het landschap continu. Dan denk ik steeds: wow, wat een prachtige omgeving. We zijn als Velsenaren bevoorrecht dat we dit zo dichtbij hebben.’ Hans Romeyn van Stichting OerIJ vertelde over de audioroute die de geschiedenis van de Romeinse havenplaats in Velsen doet herleven en Manon Koers liet weten dat het nieuwe cultuurhuis van Velsen mogelijk over drie jaar al open kan. Sylvia Boer, directeur van Amsterdam IJmuiden Offshore Ports, deed een oproep de mouwen op te stropen om de tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken. ‘We moeten meer lullen over hoe goed we poetsen.’
‘Het is gaaf om te zien wat er de afgelopen vier jaar is bereikt en hoe Citymarketing Velsen steeds meer van de hele samenleving wordt’, zei wethouder Jeroen Verwoort tijdens de afsluiting. ‘En hoe enthousiast al die lokale mensen in de organisatie werken aan het nog meer laten zien van alles dat IJmuiden en de gemeente Velsen te bieden hebben aan bewoners, bezoekers en bedrijven. En dat gaan we de komende jaren dan ook meer doen, met Citymarketing Velsen als de smeerolie tussen de verschillende partijen.’
Meer weten? Kijk op ijmuiden.nl/citymarketing.
Foto’s: Machiel Kraaij