Ruimte als rode draad

Ruimte. Door corona is het misschien wel de belangrijkste kwaliteit van de gemeente Velsen. In tijden van verplicht afstand houden bieden onze brede stranden, uitgestrekte duingebieden, bosrijke buitenplaatsen en groene recreatiegebieden eindeloze mogelijkheden om eropuit te trekken. In alle jaargetijden.

De activiteiten van Citymarketing Velsen richten zich op drie doelgroepen: bezoekers, bewoners en bedrijven. Toen de coronacrisis begon en bezoekers wegbleven, hebben wij samen met onze partners gekeken wat er nog wél kon. We hadden vrij snel in de gaten dat er vooral online mogelijkheden lagen, dus zijn we tv-programma’s en ondernemersvideo’s gaan maken. Met de campagne .IJmuiden moet je zien, waarmee we zes maanden lang de parels van Velsen in de spotlights hebben gezet, lieten we aan onze eigen inwoners en bezoekers uit de metropoolregio zien wat wij hier allemaal te bieden hebben. Door corona werd ‘ruimte’ bijna vanzelfsprekend de rode draad in onze activiteiten. Omdat heel veel mensen in eigen land op zoek gaan naar uitstapjes viel het veel nog meer op dat wij hier één van de breedste stranden van Nederland én een heel groen achterland hebben. Dat zie je terug op social media, maar bijvoorbeeld ook in de uitzending van 3 Op Reis die in IJmuiden aan Zee begint. Er waren dit jaar opvallend veel tv-programma’s op bezoek in Velsen, waarbij bijna altijd het woord ‘ruimte’ viel.

Bij het uitbreken van de coronacrisis heeft citymarketing samen met de gemeente Velsen razendsnel een campagne ontwikkeld voor bewoners en bedrijven: Ik koop lokaal. Later zijn daar Ik eet lokaal, Ik bezoek lokaal en Ik boek lokaal aan toegevoegd. In augustus zorgde het Velsen Virtueel Festival voor een unieke samenwerking tussen de zes grootste evenementen die vanwege corona niet konden gaan. Ondertussen werden ook nog twee .IJmuiden magazines gemaakt, twee Instameets georganiseerd en zag mascotte Kaatje Kabeljauw het levenslicht. Voor de bezoekers die er wel waren – en dat waren er in de zomer best veel – werd een nieuwe plattegrond gemaakt en werden toeristische informatiepunten geopend. Citymarketing adopteerde twee digitale fototentoonstellingen waarbij ondernemen en recreëren in coronatijd centraal stonden: Vastgelegd (van Mark Sassen) en Vrij in Velsen (van Yentl Bakker). De foto’s zijn terug te vinden op Facebook en Instagram, terwijl alle video’s op het YouTube-kanaal van Citymarketing Velsen staan.

Ruimte als rode draad

In 2021 zet Citymarketing Velsen nog meer in op het verbinden en het aanjagen van bestaande campagnes, topevenementen, organisaties en bedrijvennetwerken die bijdragen aan het positieve imago van IJmuiden en de gemeente Velsen. Hierdoor komen IJmuiden Rauw aan Zee, Techport, AYOP, Techport, Noordzeevis uit IJmuiden, Spaarnwoude Geeft Energie, Telstar, de cultuurinstellingen en de winkelgebieden nog prominenter in beeld. Daarnaast voeren wij volgend jaar de toeristische promotie en marketing uit voor de gemeente Velsen. Speerpunten zijn het optimaliseren van de website en de social mediakanalen.

Tot slot vinden wij dat Ik koop lokaal vanaf nu vast onderdeel moet uitmaken van ons activiteitenplan. Want het belang van lokaal kopen is niet alleen nu groot, maar altijd! Daar gaan we dus ook mee aan de slag.

Deel dit bericht via: