Een jaar om nooit te vergeten

Hierboven had ook kunnen staan: een jaar om snel te vergeten. In veel opzichten is dat natuurlijk zo, want corona heeft ontzettend veel leed veroorzaakt. Persoonlijk en economisch.

Toch is het ook een jaar om nooit te vergeten. Corona heeft ons dichter bij elkaar gebracht. We voeren gesprekken die er toe doen. Ontdekken hoe mooi onze eigen omgeving is. En kopen meer dan ooit lokaal, bij winkeliers en restaurants van hier.

Natuurlijk keken wij net als jullie uit naar de grote evenementen die op het programma stonden, zoals SAIL Amsterdam en PreSail IJmond. Het was even slikken toen bekend werd dat die niet door konden gaan. Maar het indammen van het virus was dit jaar het allerbelangrijkste. Daar hebben we massaal ons best voor gedaan. En doen dat gelukkig nog steeds. Want alleen samen kunnen we corona verslaan.

Toen de coronacrisis begon en bezoekers wegbleven, hebben wij samen met onze partners gekeken wat er nog wel kon. We zijn tv-programma’s en ondernemersvideo’s gaan maken. Met de campagne .IJmuiden moet je zien, waarmee we zes maanden lang de parels van Velsen in de spotlights hebben gezet, lieten we aan onze eigen inwoners en bezoekers zien wat wij hier allemaal te bieden hebben. Door corona werd ‘ruimte’ bijna vanzelfsprekend de rode draad in onze activiteiten. Omdat veel mensen in eigen land op zoek gaan naar uitstapjes viel het nog meer op dat wij hier één van de breedste stranden van Nederland én een heel groen achterland hebben.

Bij het uitbreken van de coronacrisis hebben wij samen met de gemeente Velsen razendsnel een campagne ontwikkeld om winkeliers en restaurants te steunen: Ik koop lokaal. In augustus zorgde het Velsen Virtueel Festival voor een unieke samenwerking tussen de zes grootste evenementen die dit jaar niet konden gaan. Ondertussen maakten we twee .IJmuiden magazines en zag mascotte Kaatje Kabeljauw het levenslicht. Wij adopteerden ook twee digitale fototentoonstellingen waarbij ondernemen en recreëren in coronatijd centraal stonden: Vastgelegd en Vrij in Velsen.

In 2021 zetten wij nog meer in op het verbinden en het aanjagen van bestaande campagnes, topevenementen, organisaties en bedrijvennetwerken die bijdragen aan het positieve imago van IJmuiden en Velsen. Hopelijk kan dat onder betere omstandigheden dan dit jaar.

Mede namens alle partners van Citymarketing Velsen wensen wij iedereen fijne feestdagen en een goed en gezond 2021.

Bas Kuntz, Henriëtte van Westerhoven, Tjeerd de Kort, Ineke van der Geest,
Jan Hinloopen, Ruud Porck en Friso Huizinga (citymarketeer)

Deel dit bericht via: