Restaurant IJmond
Aan de seinpostweg ligt restaurant IJmond, vanaf het terras van dit restaurant heeft men een mooi uitzicht over de Noordzee en de IJmondhaven. In de eerste week van november 1987 reisde de ernstig zieke Cornelis Vreeswijk naar IJmuiden om afscheid te nemen van z’n familie en van zijn geboorteplaats. Cornelis’ moeder en zuster Tonny haalden hem af op Schiphol en reden hem met een huurauto naar IJmuiden. Z’n conditie liet het niet meer toe om een strandwandeling te maken, maar gezeten op het terras van restaurant IJmond kon Cornelis het strand en de pieren nog eens overzien. Deze pieren waren overigens niet meer de pieren uit z’n jeugd, waar hij in de naoorlogse jaren nog levensgevaarlijke zwempartijen hield (luister naar “De thuishavensamba”). Begin jaren zestig zijn de pieren vergroot. Een weetje voor de treinenliefhebbers: voor de vergroting van de pieren werden grote hoeveelheden basalt per trein aangevoerd, wat tot de nodige scheuren leidde in de muren van de huizen langs de spoorlijn Haarlem-IJmuiden. De zware basalttreinen werden getrokken door diesellocomotieven van de serie 2200, dezelfde locomotieven die in hun nadagen nog de trekkracht leverden voor de IJmuider strandexpres van Lovers rail.
Restaurant IJmond
Vid Seinpostweg ligger Restaurant IJmond, restaurangens terrass ger en vacker utsikt över Nordsjön och hamnen IJmond. Den första veckan i november 1987 reste den svårt sjuke Cornelis Vreeswijk till IJmuiden för att ta farväl av sin familj och sin födelseort. Cornelis mamma och systern Tonny hämtade honom från Schiphol och körde honom med hyrbil till IJmuiden. Cornelis hade inte längre kondition att ta en strandpromenad, men han kunde sitta på terrassen vid Restaurant IJmond och en sista gång blicka ut över havet och hamnens pirar. Detta var för övrigt inte samma vågbrytare som i hans ungdom, där han under krigstiden hade tagit livsfarliga simturer (lyssna på ”De thuishavensamba” ). Dessa pirar renoverades och byggdes ut i början av sextiotalet. Kanske roligt för dem som är intresserade av tåghistoria: För vågbrytarnas ombyggnad forslades stora mängder basalt ut med tåg, vilket orsakade sprickor i husväggarna längs järnvägen Haarlem-IJmuiden. De tunga basalttågen drogs av diesellok ur serien 2200, samma lok som avslutade sitt tjänsteliv med att driva IJmuidens Strandexpress, en linje som sköttes av Lovers rail.