Geen kringen, maar golven
IJmuiden op de kaart zetten. Het liefst met acties die stof doen opwaaien. Geen kringen in het water, maar golven.
Eén ding wist ik zeker toen ik bijna negen maanden geleden aan de slag ging als citymarketeer: zonder impact vallen we niet op. Dus bestelden we grote letters, natuurlijk met een vette knipoog naar Amsterdam waar ze zijn weggehaald van het Museumplein, lieten we de letters in de CitySign App zetten en bedachten we een social media actie waarmee bezoekers en bewoners een etentje bij een visrestaurant konden winnen.
De komst van de letters is niet onopgemerkt gebleven en dat is natuurlijk precies waar we op hoopten. Cruisepassagiers die in IJmuiden aankomen maken er in het voorbijlopen aan de lopende band foto’s van. Maar dat geldt ook voor de inwoners die de letters op een festival tegenkomen.
Als het om impact gaat, dan was de tour door Amsterdam het absolute hoogtepunt van de zomercampagne. We hebben de letters op een vrachtauto gezet en zijn er mee naar het Museumplein en de Dam gereden. Dit leverde veel media-aandacht op, zelfs van het Parool en NH Nieuws. Op social media werd de actie positief ontvangen. Een enkele Amsterdammer was er niet van gediend, maar het merendeel vond het een prima manier om IJmuiden onder de aandacht te brengen. Mijn LinkedIn-bericht over de actie werd tot vandaag 72.725 keer bekeken en leverde bijna 700 reacties op. Dat zijn precies de golven waar ik het al sinds begin van dit jaar over heb!
We waren deze zomer ook goed zichtbaar op de grote festivals en evenementen in Velsen. De letters waren net op tijd klaar voor het Havenfestival en het Zomerfestival, waar ze veel bekijks trokken. Deze maand stonden ze in de Velsen Valley, waar de organisatie van Latin Village een speciaal strandje had aangelegd. Compleet met waterscooter en lifeguards! Ik vind het echt geweldig hoe de festivalorganisaties met ons meedenken en er voor zorgen dat de tienduizenden bezoekers – soms bijna letterlijk – niet om .IJmuiden heen kunnen.
Met onze zomercampagne, gekoppeld aan de winactie #ontdekijmuiden op social media, proberen we inwoners van Amsterdam en Haarlem te verleiden eens wat vaker naar onze veelzijdige gemeente te komen. Samen met onze partners doen we er alles aan om de mensen met een glimlach op hun gezicht en vol mooie herinneringen weer naar huis te laten gaan.
Maar een glimlach op het gezicht van onze eigen inwoners en ondernemers is minstens zo belangrijk. Het is vaker gezegd: we kunnen trots zijn op al het moois wat we hier hebben. En dat is veel.
Friso Huizinga