100 jaar Morgenster

De IJmuidenaren Harry en Marian Müter kochten in 1983 de Morgenster. Zij waren al eigenaar van zeilschip De Jantje waarmee ze veel tochten met passagiers maakten en zagen direct de potentie van hun tweede aankoop, een haringlogger uit 1919 met de naam SCH-200 De Vrouw Maria. Het schip werd in de jaren dertig omgedoopt tot Morgenster SCH 243. In 1970 werd de voormalige haringlogger actief voor de sportvisserij bij Jacques Vrolijk en negen jaar later doorverkocht aan Ray Stetson. Hij verkocht het schip al snel aan Harry en Marian die er wel brood in zagen.

Eind 2019 werd het 100-jarig bestaan van de Morgenster gevierd in Den Helder. Harry hield voor een grote groep genodigden een zeer informatieve en humoristische toespraak. Hij vertelde dat er heel veel opgeknapt moest worden: een nieuwe scheepshuid voor het onderwaterschip, middendek verbeteren, nieuwe zeilen, boegspriet, spanten en ra’s werden op originele wijze gemaakt, hutten, dagverblijf en sanitair voor bemanning en passagiers kwamen er. Moderne elektronica werd aangebracht voor de navigatie. En niet te vergeten een groot kombuis met modern kookgerei. Het was een zware klus, maar de mogelijkheden om verre zeiltochten te gaan maken bleek een enorme drijfveer voor de ondernemende Harry en Marian om flink door te pakken. Ze kregen te maken met veel veiligheidseisen voor dit 49 meter lange schip. De scheepvaartinspectie adviseerde, controleerde en stelde steeds nieuwe eisen.

Het resultaat mag er zijn. Na vele jaren hard werken werd het een mooie dwarsgetuigde tweemaster met een authentieke uitstraling. In 2008 werd de Morgenster officieel in gebruik genomen door de toenmalige Minister van Economische Zaken, mevrouw Van der Hoeven.

Harry en Marian vonden het wel jammer dat er in IJmuiden geen ligplaats voor de Morgenster was, maar Den Helder bleek een fantastische uitvalsbasis. Hier kregen ze de ruimte om het schip af te bouwen en er een prachtig tweemaster van te maken. De marine in Den Helder is een belangrijke klant van de Morgenster geworden. Matrozen krijgen zeiltraining op het schip. Het blijkt een zeer sterke leeromgeving te zijn in een pure en dynamische werkelijkheid.

Naast groepen gaan ook veel individuele passagiers mee. Ze kunnen een keuze maken uit een groot aanbod van zeilreizen naar allerlei gebieden zoals de Canarische Eilanden, Sint Petersburg en Engeland. Er worden ook zeiltrainingen georganiseerd en de Morgenster doet onder andere mee aan The Tall Ship Races en Europese uitwisselingen. Ook jonge passagiers zijn dolenthousiast. Kinderen vinden meevaren geweldig. Lopen over het dek, draaien aan een echt stuurrad en trekken aan de touwen. Dat is wel wat anders dan een filmpje op de computer bekijken.

Harry en Marian blijven varen maar gaan het wel iets rustiger aan doen. Ze verwachten een mooie toekomst voor de Morgenster. Jakob Fremgen gaat de Morgenster geleidelijk aan overnemen. De verwachting is dat op termijn brandstofschaarste nieuwe en meer kansen zal bieden aan de zeilvaart.

www.zeilbrik.org